'Druipsteen(schaak)grot' Het fingerspitzengefühl van de jury De in vorig artikel geïntroduceerde fotowedstrijd moet op gang komen. Laurens heeft een zeer stimulerende bijdrage geleverd. Ik reken er op dat één van de twee laatste avonden voldoende fotogeniek (en droog genoeg) zal zijn. Waarbij het tijd wordt dat het enige jurylid enig inzicht geeft. Nogmaals, beroep is niet mogelijk. Drie verschillende plaatsingen in het fotomenu op de site (na vijf minuten lezen terug naar Home, bijna uiterst rechts in het menublok) zijn al van voldoende kwaliteit voor een beoordeling.
Met foto's buiten mededinging hoop ik mijn zienswijze te onderbouwen. Met een camera die ik de dag voor de schaakavond voor veel euro's aanschafte. Ook veel te ingewikkeld, maar de telefooncamera kan ik niet meer hanteren. Een snelcursus van de fotovakman leerde me opnieuw enkele basisprincipes om met een stabiele camera in duister zonder flits te werken. Maximaal diafragma vervagen de drie roosjes op de voorgrond, waarachter het water wel mooi schittert. De lichtreclame achterin is weer onscherp, ook door overbelichting trouwens.
Twee foto's zijn dankzij geduld van anderen geslaagd te noemen. Het lijkt erop dat Henk bier uit de fontein tapt, zijn glas hield hij achter de waterstralen. Met Bram heb ik wel twintig foto's 'geknipt' eer er één voldoende kwaliteit had. Ben blij dat het met dit licht en de digitechniek redelijk slaagde. Ook omdat hij de avond opvrolijkte met die roosjes.
Originaliteit en fotokwaliteit zijn de belangrijkste factoren. Laurens mailde mij dinsdagavond al een uitstekende foto. Gemaakt terwijl zijn 'mobiele telefoonlens' door de draken van de fontein koekeloerde.
Het idee is al een 10 waard. Dat Laurens de telefooncam zo stil kon houden dat alles er zo letterlijk haarscherp op kon staan? Kalme handen, niet te zien in een site. Ziehier twee uitsneden in superzoom vergroot.
Ongelofelijk, toch? Nog steeds niets van de pixels te zien! Niemand hoeft ze zo scherp te maken, hoor. (Overigens blijven twee vierkantjes naast elkaar ook een mooi breedbeeld dat voor deze explicatie op elk scherm past. Voor dit wedstrijdje blijft een enkele liggende foto de bedoeling.) "Van de regen in de drup," schreef Laurens als bijschrift toen hij de foto al dinsdagavond had verstuurd. De waterstraaltjes zijn supervaag en langwerpig, door een langere sluitertijd. Het beeld deed me ook denken aan een 'druipsteen(schaak)grot'. Beschouwde het even als een 'minpuntje'. Na herbeoordeling concludeerde ik: prachtig, zoveel meer kunnen zien dan wat er al is! Enige echte minpunt: Een staande foto komt niet tot zijn recht op beeldschermen. In gedrukte media is een staande foto (blad)vullend, digitaal wordt alles iel. Doorscrollen is zó lelijk. Die van Laurens is een uitzondering, andere inzendingen hebben nu voorkeur op beeldscherm 16:9 formaat. Laurens' foto is in alle andere opzichten zo goed dat ik gewoon een tweede en een derde prijs uitloof. Drie sixpacks blijft meer symbolisch dan kostbaar. Uit te reiken op de slotavond. Met na de voorlaatste avond (14e aanstaande) al globaal vastgestelde uitslag, dan kan ik alles thuis op mijn gemak zien. Men kan mailen naar Gerard Bons. Zeker als het weer tegenzit kijk ik ook naar foto's die op de 21e worden gemaakt. Beoordeel ik dan op het beelscherm van de fotograaf. Op basis van fingerspitzengefühl. Ook dan uiteindelijk 'verplicht' te verzenden naar het mailadres. Voor verantwoording van de jury over 14 dagen, weer in dit clubblad. Daarvoor geen tussentijdse rapportage.
Het lijkt dat ik alleen kick op nachtfoto's, de vorige maand gemaakte heldere platen van Miguel en Henk blijven gegadigden. Schemer kan leiden tot voldoende combinatie van het laatste daglicht en kunstlicht. Men kan maximaal twee foto's van fundamenteel verschillend standpunt insturen. Uiteraard komt niemand in aanmerking voor twee sixpacks. Zelfs als het Laurens lukt de vorige foto te overtreffen. Je mag (graag) de digi-besturing voor formaat van 16:9 toepassen en kaderen. Zoals ik in vorige clubblad aflevering van een oorspronkelijke foto driekwart weg liet om de essentie te tonen. Bijvoorbeeld om de fontein op een schaakbord te laten druppelen.
De foto's van Laurens heb ik naar mijn smaakt aangepast om het contrast licht te verbeteren. Mijn eigen foto's tonen in de oorspronkelijke fotoplaatjes slechts schimmen. Bij alle drie is de helderheid zeer zwaar versterkt. Vanaf nu moet iedere inzender dat zelf beoordelen en aanpassen eer ik er naar kijk. Tenslotte: Geen toevoegingen (fotoshop) of AI. Doe je niet voor die zes flesjes. Gerard Bons.
|
![]() terug |