Concept Gerard Bons

Viervoudig schaak-actief

Met tien verdiensten is de regionale schaker Piet Ypma koninklijk geëerd. Ook op vier schaakfronten actief, dat hij elke zomer present is bij ons zomertoernooi verdient in dit clubblad beslist aandacht.

Hij en de fotograaf bedachten samen deze beeldpresentatie. Hij is hier zwart, maar niet echt. Gewoon een mooi wit echtpaar, modern omschreven in de kleur van onze koningin. Het kleine kruisje ligt terzijde, het is niet van minder belang. Het tweede ‘lintje’ is toegekend aan echtgenote Pauline Ypma. Uitzonderlijk dat echtelieden tegelijk worden gehuldigd. Voor onder andere 34 jaar inzet Noaber buurt Cröddendijk in Lettele. Daar bewonen ze een eeuwenoude hoeve. 

Piet was o.a. lekenpriester in Lettele, oprichter in 1981 van de badminton-afdeling SV Harfsen en Schaatsvereniging Holten. Combineert dus onze denksport met fysieke krachtmeting, heeft één Elfstedenkruisje. “Ietsje kleiner, op die prestatie ben ik toch trotser!”

De Deventer burgemeester Ron König meldde vooral zijn inzet voor SV Holten. In deelnames heeft hij een brede, fietsbare schaakactieradius vanuit zijn dorp Lettele. In Voorts speelt hij jaarlijks mee in het open kampioenschap (2 x 20 km.)

Voor ons is hij bekend als de altijd goed gehumeurde deelnemer aan ons zomerschaak. We genoten van de avonden in Terwolde. Hoe een lage avondzon over de borden scheen. Die lange schaduwen van de stukken konden hinderlijk zijn, daarop terugkijken maken Piet en mij toch nostalgisch.

Meestal in rust, al was er soms een feestje. Zoals de keer dat vlak bij het bord van Piet vuurwerk werd afgestoken. Hij ontweek met enkele haast atletische stappen de vonken en hield zich naar omstandigheid kalm! 

Twee jaar was hij wedstrijdleider bij Pallas. Echt memorabel is hoe hij in 2015 alle deelnemers aan ‘Potje Schaak’, het juni-toernooi van de club, thuis uitnodigde. Om precies te zijn: in de schapenstal, waar toen ook het wollige vee stemming bracht. De dieren zijn er niet meer, het meubilair herinnert nog wel aan die avond. 

Pauline was gastvrouw van het afsluitende feestmaal die avond, dat ook na die elf jaar aandacht verdient. Bij buren aan de Cröddendijk kon een grote BBQ-installatie worden geleend, met een platte wagen gebracht. Daar is die smakelijke afsluiting van Potje Schaak in het Deventer ontstaan.

P.s. Dit is een voorlopig afscheid van de TSC. Valt me zwaar na ruim 26 jaar clubliefde. Twintig jaar daarvan zette ik mij vooral in het begin voor de jeugd, structureel voor pakweg honderd clubbladbijdragen. Een paar keer erg provocerend? Laatste jaren niet naar ik meen. In 2025 was ik hoofdleverancier, dat veranderde. Nu genoten we in een paar maanden van de ‘tweede Henk’ (wel drie keer), Laurens, Kees, Hans. De laatsten met haast dichterlijke voetje-bal-beeldspraak. Ik hoef er even niet meer bij te zijn, wens de club en jullie allen veel (schaak)succes toe. 

Gerard Bons